1 mei, 2019

Flexibiliteit #1: Upward Facing Dog

Vanaf vandaag starten wij onze serie over flexibiliteit. In deze serie nemen we je mee met een aantal oefeningen die wij veel gebruiken om je flexibiliteit te verbeteren. We trappen onze flexibiliteit-serie af met de Upward Facing Dog.

Voor wie is deze stretch handig?

Deze oefening is eigenlijk handig voor iedereen. Je ziet de Upward Facing Dog vaak terug in yoga-sessies. Vooral voor mensen die veel zitten, door bijvoorbeeld een kantoorbaan of een ander zittend beroep, heeft deze oefening veel voordelen. Het geeft verlichting aan je spieren en verbetert je flexibiliteit.

Welk gebied rek je met deze oefening?

Met de Upward Facing Dog spreek je voornamelijk je onderrug en ook je bovenrug aan. Daarnaast zul je ook een lichte stretch voelen in je borst. Deze oefening wordt vaak gebruikt om de spieren in het bovenlichaam te activeren.

Hoe voer je de Upward Facing Dog uit?

De stretch kan je op twee posities uitvoeren. In de bovenstaande video zie je hoe je deze twee posities uitvoert.

Positie 1: Ga plat op je buik liggen. Steun met je onderarmen op de grond. Duw jezelf vanuit je onderarmen omhoog. Houd de positie in de bovenste houding een aantal seconden vast en zak daarna weer naar beneden.

Voel je nog geen optimale spanning in je rug? Dan kan je verder met de volgende positie.

Positie 2: Ga wederom plat op je buik liggen. Waar je in de vorige positie steunde op je onderarmen, steun je nu op je handen. Hierdoor kan je hoger komen in de bovenste positie. Dit zorgt voor meer spanning in je onderrug.

Bekijk overige berichten