review YOUR physical coach - Monica

7 september, 2023

Get fit with… Monica

In deze blog volgen we Monica, een sportieve 46-jarige vrouw en trotse moeder van twee kinderen. Niet alleen sterker worden, maar ook haar kennis over training vergroten; Daarom sport Monica bij YOUR | physical coach. De kennis die de trainers met haar delen en de progressie die ze boekt, motiveren haar elke les weer.

Get fit with

Iedere sporter heeft zijn of haar eigen doelen en motivaties. De komende tijd volgen we een aantal enthousiaste sporters bij YOUR | Physical Coach. Wat drijft hen om te sporten en wat zijn hun sportdoelen? We kijken waar ze nu staan, hoe zij aan hun doelen willen gaan werken, en of het ze lukt om het vol te houden. Iedere maand plaatsen we een update waarin je leest hoe het met de  Get Fit With sporters gaat.

Lees hieronder meer over het inspirerende verhaal van Monica!

Bekijk overige berichten

Over Monica

Monica werkt in een zwembad en is zelf altijd sportief geweest. Ze vond het alleen lastig om een sport te vinden die echt bij haar past. Als kind deed ze aan volleybal en zwemmen, maar er was nooit iets wat bleef hangen. Dit terwijl ze ervaart dat ze zich fitter en blijer voelt als ze regelmatig sport. Daarom ging ze op zoek naar iets nieuws. Ze wilde iets anders dan een typische sportschool: de weinige begeleiding, de spiegels overal, ze vond dat maar niks. Daarom probeerde ze het bij YOUR | Physical Coach. En dat bleef wél hangen: “Het is het leukste wat ik ooit geprobeerd heb!”. Vooral de Small Group Kracht is helemaal haar ding.

Waarom past de aanpak van YOUR | Physical Coach bij Monica?

“Je bent hier echt in een warm bad”, zegt Monica direct wanneer ze het over YOUR | Physical Coach heeft. Wat maakt het dat ze dit ervaart? Monica ervaart dat je echt gezien wordt. Bij YOUR | Physical Coach ging ze eerst een personal training traject in. Daarbij werd gekeken naar haar specifieke belastbaarheid en eventuele blessures. Toen dit aangepakt was, kon ze beginnen bij de Small Group. Na een paar trainingen merkte Monica dat de trainers beter doorhadden dan zij zelf wat ze aan kon. Ze zijn bekend met haar persoonlijke doelen, maar ze hoeven niet continu op de voorgrond te staan, omdat de trainers er rekening mee houden. “Toen ik een blessure had aan mijn voet, appten ze mij, en gaven ze aan dat ze graag wilden dat ik zou komen trainen. Ze passen het op je aan, en toen ben ik armen gaan trainen”. Doordat Monica en de trainers contact houden, voelt ze een positieve motivatie om te blijven trainen, die nooit dwingend voelt.

Personal Training in Elst bij YOUR | physical coach

Monica’s doel

Zoals gezegd is de krachtles helemaal Monica’s ding. Ze wil graag sterker worden, maar daarnaast wil ze ook haar kennis vergroten. Ze merkt bij iedere krachtles dat ze steeds meer technische informatie krijgt over de oefeningen die ze samen doen. “In het begin probeer je de oefening gewoon goed te doen. Iedere week krijg je steeds meer tips hoe je je houding kan verbeteren en verder kan komen. Daardoor begrijp ik ook steeds beter hoe het werkt, dat vind ik leuk. Bij een standaard sportschool zou je niet weten waarom je dat schema nou volgt of waarom die ene oefening belangrijk is. Maar ik wil dat graag weten, en ik kan dat bij YOUR | Physical Coach ook altijd vragen.” Haar doel is dan ook:

  • De komende zes maanden naar de krachtles gaan en kijken hoe sterk ze in die tijd kan worden, en goed geïnformeerd blijven hoe ze dit kan doen. Iedere 8 weken wordt er middels een 1RM test gekeken hoeveel ze kan tillen. Daarnaast stelt ze vragen tijdens de les, over de beste techniek.

Hoe wil Monica dit gaan bereiken?

Monica gaat iedere week naar de Small Group Kracht. Daar houdt ze samen met de andere sporters in een app bij hoe het gaat. Omdat het een leuke les is, motiveert dit haar. Daarnaast stelt ze altijd veel vragen over de dingen die ze in de les leert. “Vandaag heb ik bijvoorbeeld geleerd dat bij een hanging leg raise niet alleen de buikspieren belangrijk zijn maar ook de knijpkracht. Ik kreeg de tip om magnesium te gebruiken. Toen kon ik de oefening opeens zeven keer in plaats van drie keer”. Zo leert Monica iedere les meer over krachttraining. Haar doel is dus:

  • Zien hoeveel sterker Monica kan worden in zes maanden, en hierbij ook de kennis op doen hóe ze dat het best kan doen.

Monica’s road to fitness…

Op 30 augustus heeft Monica een 1RM test gedaan. Dit houdt in dat ze heeft getest hoeveel ze maximaal kan squatten, benchpressen en deadliften. En dat viel niet tegen!

Haar start gewichten waren:

  • Bench press 41 kilo
  • Squat 75 kilo
  • Deadlift 87,5 kilo

Hiernaast zie je hoe Monica haar bench press uitvoert!  We zijn benieuwd waar Monica komende maand zal staan! Blijf deze blog volgen om de updates te zien.

Trainings-update oktober

Inmiddels zijn we twee maanden verder en is Monica niet te stoppen! Haar gewichten worden stapje voor stapje zwaarder. Het grootste verschil merkt Monica echter in de uitvoering van de oefeningen. Dankzij de begeleiding en de kracht van herhaling, begrijpt Monica steeds beter hoe een oefening in elkaar zit. Hierdoor kan ze haar spieren beter activeren en wordt de training dus ook een stuk effectiever.

“Sommige oefeningen liggen me beter dan andere. Nicolette pusht mij om manieren te vinden waardoor ik moeilijkere oefeningen toch kan doen, op mijn eigen tempo.” Zo hebben we deze maand de Pistol Squat behandeld tijdens de Small Group Kracht. Er zijn verschillende manieren en niveaus om deze aan te leren. De eerste manier die Monica koos, bleek voor haar niet zo goed te werken. We hebben de pistol squat toen van het rek naar een box verplaatst, waardoor het een stuk beter ging!

Naast techniek en kracht merkt Monica ook op dat haar lichaam begint te veranderen. De krachttraining heeft een positief effect op haar lichaamsvormen. Een echte boost voor je zelfvertrouwen!

1RM test november

Na 9 weken keihard werken aan de squat, bench press en deadlift is het tijd voor de 1RM test. Oftewel: wat is het maximale gewicht dat Monica maximaal kan verplaatsen? Dit zijn de resultaten (en personal records!) van Monica:

Deadlift 1RM: 90 kg (voorheen 87,5 kg)
Squat 1RM: 77 kg (voorheen 75 kg)
Bench press: 40 kg (voorheen 40kg)