koolhydraten vetten eiwitten

25 januari, 2021

Koolhydraten, vetten en eiwitten: Hoe zit het ook alweer?

Koolhydraten, vetten en eiwitten… hoe zit het ook alweer? Goede voedingsstoffen dragen bij aan je weerstand, een positieve mindset en je algehele gezondheid. Genoeg reden dus om je hier eens in te verdiepen! Want wat is ‘goed’ eten eigenlijk? Wat is een goede verhouding van eiwitten, koolhydraten en vetten? Hoeveel van deze voedingsstoffen heb je nodig? We leggen het je uit!

Macronutriënten

Onze voeding bestaat uit drie verschillende macronutriënten. Dit zijn de voedingsstoffen die in grote hoeveelheden in onze voeding voorkomen en zorgen voor de opname van calorieën. Hieronder de drie verschillende macronutriënten en hun functie in voeding:

  • Koolhydraten zijn de belangrijkste bron van energie voor ons lichaam. Ze zorgen ervoor dat we kunnen functioneren. Onze spieren kunnen werken doordat ze koolhydraten als energiebron hebben. Voor de hersenen is glucose (de kleinste vorm koolhydraat) zelfs de enige bron van energie die ze kunnen gebruiken. Ze zitten in bijvoorbeeld graanproducten, brood, pasta’s rijst, aardappels en groenten.
  • Eiwitten zijn de bouwstoffen voor ons lichaam. De cellen in ons lichaam zijn opgebouwd uit eiwit. Het zit in onze botten en in het bloed. Zelfs enzymen en hormonen zijn vormen van eiwit. Als een lichaamscel kapot is (bijvoorbeeld als je een wondje hebt, of als je intensief gesport hebt), wordt dit hersteld met eiwitten. Eiwit vind je onder andere in melkproducten, vis, vlees, ei, peulvruchten, broccoli, noten en soja.
  • Vetten zijn, net als koolhydraten, ook een brandstof. Goede vetten uit noten, olijfolie, avocado en vis zijn voor ons lichaam in beperkte mate nodig. Slechte vetten in bijvoorbeeld snacks en koekjes kun je natuurlijk het beste vermijden. Vetten zijn nodig om verschillende lichaamsprocessen goed te laten werken, bijvoorbeeld de opbouw van cellen en opname van vitamines. Ook helpt het ons afweermechanisme, ogen, haren en huid gezond te houden.

De juiste balans

Koolhydraten, vetten en eiwitten geven niet dezelfde hoeveelheid energie. Eén gram koolhydraat levert gemiddeld 4 kcal energie. Eén gram eiwit levert gemiddeld 4 kcal energie. Eén gram vet levert gemiddeld 9 kcal energie. Omdat vetten zwaarder wegen dan koolhydraten en eiwitten, heeft je lichaam hier over het algemeen minder van nodig.

Uiteindelijk heeft je lichaam alle voedingsstoffen nodig om goed te functioneren. Een goede balans is belangrijk. Standaard is dat vaak 40% koolhydraten, 30% eiwitten, 30% vetten. Afhankelijk van je doelstelling kan dat wel wisselen.

Een goede balans zorgt er ook voor dat je het langer volhoudt en dat het echt onderdeel van je lifestyle wordt. Anders moet je jezelf dingen (voeding) ontzeggen.

Calorieën tellen

De gemiddelde calorie inname voor mannen ligt tussen de 2200 tot 2800 en voor vrouwen tussen de 1600 en 2000. Dit is wel afhankelijk van leeftijd en fysieke activiteiten.

Sporters zullen over het algemeen meer koolhydraten innemen en voor herstel meer eiwitten nodig hebben.

Wil je afvallen? Dan kun je eens kijken of je koolhydraten kunt beperken en iets meer eiwitten en vetten kunt nemen. Dat geeft ook een meer verzadigd gevoel.

Je kunt ook eens kritisch kijken naar wat je precies aan voedingsstoffen binnenkrijgt. Je kiest misschien, onbewust, voor snelle koolhydraten waar je ook voor langzame koolhydraten zou kunnen kiezen. Zo zijn mensen vaak bang voor vetten terwijl we die echt nodig hebben. Vervolgens wordt daarom vaak de verkeerde keuze gemaakt door “light” producten kiezen.

VAN COVID NAAR GO FIT!

Zorg dat je genoeg eiwitten, vetten en koolhydraten binnenkrijgt. Hoe gezonder jij bent, des te beter je weerstand en des te beter je lichaam dus ook gewapend is tegen het Corona virus. Lees meer over gezond blijven tijdens de corona crisis in deze blog.

Wil je weten hoeveel calorieën jouw lichaam nodig heeft per dag? Bereken hier jouw caloriebehoefte! https://yourphysicalcoach.nl/bereken-jouw-calorie-behoefte/

Bekijk overige berichten