30 oktober, 2019

Rest hard, play hard: Waarom rust belangrijk is

Rust is belangrijk. Hoe graag je ook sport, alleen in combinatie met de juiste rust kun jij het maximale uit je training en dus uit je leven halen. Maar rust nemen is voor veel mensen makkelijker gezegd dan gedaan. Heb je het gevoel dat je niet stil kunt zitten en wil je alsmaar doorgaan? In deze blog gaan we wat dieper in op wat rust nou precies met je doet en hoe je dit toepast op een gezonde manier.

De basis van jouw rust is slaap

Een goede rust start bij een goed slaapritme. En dit is in de basis vrij simpel en recht toe recht aan. Je hebt namelijk minimaal 8 uur slaap nodig. Wij vinden zelfs dat 8 uur de ondergrens is voor een goede nachtrust. Ga dus eerder naar bed en de eerste stap is gezet!

Probeer het ritme van de zon mee te nemen in jouw slaapritme. In de zomer slaap je dus 8 uur en in de winter zelfs meer!

Rusten kan ook op een actieve manier

Rust is meer dan slapen en stilzitten. Je kan je rust ook toepassen op een actieve manier. Denk hierbij aan wandelen, fietsen of mediteren. Let erop dat je hartslag niet hoger dan 100 is.

Actieve rust past in iedere leefstijl. Ga bijvoorbeeld wandelen met je partner, kinderen of hond en haal jouw boodschappen met de fiets op in plaats van met de auto.

Tip: Yoga wordt vaak gezien als een vorm van actieve rust, maar yoga is in veel gevallen alsnog te actief.

Rust combineren met training

Rust is dus belangrijk. Ook als je veel en actief traint. Daarom is het belangrijk om je trainingsdagen af te wisselen met rustdagen. Je lichaam kan dan optimaal herstellen en je profiteert van alle voordelen die rust geeft.

De juiste verhouding van rust- en trainingsdagen:

4x training per week: Houd een minimum van 1 complete rustdag aan. Vul de overige dagen in met actieve rust, zoals wandelen of mediteren.

3x training per week: Houd een minimum van 2 complete rustdagen aan. Vul de overige dagen in met actieve rust, zoals fietsen of wandelen.

Ben jij klaar voor rust?

Bekijk overige berichten